Alla nyheter

Kronoberg Skola öppnar kön för elever i åk 4

16 februari, 2024

Kronoberg Skola öppnar skolkön för elever i åk 4. Skolan har i 20 år varit en av Växjös bästa grundskolor. Skolan erbjuder en skolkultur med gemenskap, ordning och reda samt höga förväntningar och har nu fått en ny rektor med långsiktiga planer. Det inleds även ett förändringsarbete med fokus på ledarskap, skolkultur, kommunikation och kunskapsutveckling.

mynewsdesk image

Kronobergs skola till riksfinal i Teknikåttan

24 maj, 2023

Efter regionsfinalen i Karlskrona stod det klart att Kronobergs skola kommer att vara representerade av Klass 8D på Teknikåttans stora final som går av stapeln 25 maj på Tekniska museet i Stockholm.

mynewsdesk image

Kronoberg Skola satsar på skolmaten och går från matsal till skolrestaurang

29 november, 2021

På Kronoberg Skola, där även Nordic International School Kronoberg ingår, är elevens kunskapsutveckling i fokus. Bra lunch är en viktig förutsättning för att nå bästa möjliga studieresultat under skoldagen och därför görs nu en rejäl satsning på skolmaten och på miljön som den serveras i.

Högst meritvärde i kommunen för Kronoberg Skola våren 2021

21 juni, 2021

Årets avgångselever vid Kronoberg skola nådde högst meritvärde i Växjö kommun våren 2021*. Betygsutfallet med 249,1 poäng är en bra bit högre än genomsnittet för Växjö kommun som var 227,2 poäng (våren 2019 enligt senast tillgängliga officiella statistik från Skolverket).

news image

Watma Educations skolor inför en app som varnar vid olyckor och särskilda händelser

15 april, 2021

Nyligen har utbildningsföretaget Watma Education lanserat en varningsapp som deras skolor ska kunna kommunicera via om något allvarligt skulle inträffa. Appen har installerats på personalens telefoner och datorer för att de snabbt ska kunna larma om olika händelser.

Watma Education scannar elever och personal för covid-19

9 december, 2020

​Under hösten 2020 har Watma Education installerat kroppstemperaturscanners som elever, deltagare och personal måste passera innan de får gå in i respektive skolbyggnad. Detta som ett led i att försöka minska smittspridningen av covid-19.

Vinnare i matematiktävling

6 maj, 2018

Elever från Kronoberg skola vann delfinal i matematiktävlingen Pythagoras Quests.

news image

Nu vistas våra elever i grönskande lokaler

3 oktober, 2017

När det i augusti var dags för skolstart för Kronobergs elever fick de kliva in i nyrenoverade lokaler. De lokaler som eleverna vistas i under rasterna, rymmer nu plats för studier, socialt umgänge och avkoppling.

Kronoberg Skola slutade på andra plats i Vi i Femman

16 december, 2016

Eleverna Julia Bergön och Joel Estadella vann Kronobergsfinalen och slutade därefter på andra plats i riksfinalen av Vi i Femman.