Frida Gleisner

“Det här är en skola där man förväntas ta tag i saker”

För Frida Gleisner är Kronoberg Skola en plats där lärarna delar gemensamma minnen. Hon minns klasser som det gick bra för, elever som haft det svårt och reflekterar över sin roll som lärare. En av sakerna hon uppskattar mest är att man i personalrummet alltid får stöd och möjlighet att diskutera undervisningsmetoder.

Frida Gleisner utbildade sig först till personalvetare, men med två lärare som föräldrar och kärlek för matematik, fanns lärardrömmen alltid kvar i bakhuvudet. Beslutet att sadla om och gå in i utbildningens värld tog hon däremot senare – när hon arbetade för en volontärorganisation i Kambodja.

– När jag var i Kambodja så insåg jag, på ett sätt jag inte gjort tidigare, att det inte är självklart att alla får en utbildning. Det är något vi kan ta för givet i Sverige. Efter den insikten bestämde jag mig för att bli lärare, det kändes meningsfullt.

Matematik har alltid varit ett av Fridas stora intressen, alltså var det inte svårt att bestämma sig för vilket ämne hon skulle bli lärare i. Hemma i Sverige igen hade hon sitt första möte med Kronoberg Skola genom barnen till en bekant. Hon blickar tillbaka:

– Jag har massa minnen tillsammans med mina kollegor, det är en speciell sak att få vara med i barns utveckling och deras resa genom åren. Det kan vara tufft ibland. Jag minns klasser som i sjuan kunde göra en lärare förtvivlad men som vi ändå lyckades med. Att få uppleva det arbetet tillsammans med andra är speciellt.

Frida förklarar att hon inte anser att läraryrket är ett åtta till fem-jobb, snarare en livsstil. Hon tror att det förklaras av jobbets komplexitet. Ingen dag är den andra lik och det är många komponenter som ska samspela för att undervisa på ett lyckat sätt. Något hon uppskattar är att kunna bolla med duktiga kollegor.

– Kronoberg Skola var platsen där jag blev lärare. Jag säger ibland att jag blev lärare på riktigt i vårt fikarum, genom mötet med andra lärare. Vi sitter där, pratar, utvärderar, reflekterar kring hur undervisningen gick och hur vi kan förbättra den. Det uppskattar jag väldigt mycket.

Hon fortsätter:

– Det finns gånger man kommer in i personalrummet och är helt förstörd eftersom det inte gått som man vill under en lektion, då finns det folk som säger, “Du får vara arg och ledsen, det kommer gå bra, du kommer lösa det här!”.

Fridas favorittid på året är när hon fått tillbaka sina elevers nationella prov och hon får möjlighet att se hur de presterade och kan jämföra med andra elever.

– Då brukar vi lärare sitta ihop och rätta, ibland hemma hos någon. Vi pratar och diskuterar problem. Jag skulle säga att det är den bästa fortbildningen jag får, att sitta så med mina kollegor.

Kronoberg Skola är en skola där man förväntas ta tag i saker. Oavsett om det gäller en leverans med möbler eller något annat så hjälper man till. Det kan vara krävande ibland men med den typen engagemang som finns på skolan följer också en frihet, som Frida sammanfattar det:

– Vi har en frihet här som bygger på att alla hjälps åt när det behövs.

Namn: Frida Gleisner
Yrke: Lärare i matematik
Varför jobba på Kronoberg Skola? Engagemanget från både elever och kollegor. Vi sitter ner, pratar, utvärderar, reflekterar kring hur undervisningen går och hur vi kan förbättra den.