Kronobergs skola till riksfinal i Teknikåttan

pressrelease

2023-05-24, 11:07

Efter regionsfinalen i Karlskrona stod det klart att Kronobergs skola kommer att vara representerade av Klass 8D på Teknikåttans stora final som går av stapeln 25 maj på Tekniska museet i Stockholm.

Vägen till finalen gick genom en lokaltävling, där de tävlade individuellt och de klasserna med de bästa resultaten gick vidare till regiontävlingen. Regionsfinalen genomfördes såväl i praktiskt som teoretiskt i ett “gameshow” -upplägg där stora delen av klassen fick chansen att visa upp sina kunskaper.

–Regionsfinalen i Karlskrona var fantastiskt bra arrangerad och våra elever skötte sig exemplariskt både under och efter tävlingen, Louise Nilsson, lärare på Kronobergs skola.

En klass per region går till riksfinalen och denna gång kommer Kronobergs skola representera sin region och tack vare vinsten i regionsfinalen så vann klassen även 10 000 kr till sin klasskassa. 25 maj rullar bussen till Stockholm för att göra upp om de 45 000 kr som finns i prispotten och tävlingarna kommer att pågå hela eftermiddagen och kvällen, sen väntar en övernattning i huvudstaden innan bussen rullar hemåt igen den 26 maj.

–Eleverna är spända och väldigt exalterade, säger Henrik Thörne, lärare på Kronobergs skola.

Att åka till huvudstaden med eleverna är inga bekymmer, det är både Louise och Henrik helt eniga om.

–Vi lärare kan gå med våra elever bland andra människor rakryggade för vi vet att eleverna sköter sig kanon, avslutar Henrik.

Teknikåttan är den största mattetävlingen i Sverige för elever i årskurs åtta. NO, matte och teknik, är de tre områden som eleverna får visa upp sina färdigheter inom. Kronobergs skola i Växjö har tagit sig hela vägen till finalen i Stockholm.

Presskontakt

Carl-Ola Petersson