Watma Educations skolor inför en app som varnar vid olyckor och särskilda händelser

pressrelease

2021-04-15, 08:35

Nyligen har utbildningsföretaget Watma Education lanserat en varningsapp som deras skolor ska kunna kommunicera via om något allvarligt skulle inträffa. Appen har installerats på personalens telefoner och datorer för att de snabbt ska kunna larma om olika händelser.

– Det är en informativ app som inte bara kan användas vid allvarliga olyckor och särskilda händelser. Den kan också användas vid exempelvis brand, om det uppstår stökigheter i en korridor eller om någon skulle göra sig illa ute på skolgården, säger Ronny Ståhling, säkerhetsansvarig vid Watma Education.

Skolorna som infört systemet är Fria Läroverken, Nordic International School, Kronoberg Skola, Kunskapscompaniet och KF-utbildning. Skolorna har ännu inte behövt använda varningssystemet i skarpt läge men de har ett stort fokus på att arbeta förebyggande.

– Förhoppningsvis ska vi aldrig behöva använda varningssystemet i någon större utsträckning men det är viktigt att ha ett system som fungerar om det skulle behövas, säger Peter Warma, rektor vid Norrköping Fria Läroverk.

Presskontakt

Relaterat material